Home sweet home - Reisverslag uit Hegelsom, Nederland van Jeanine Kellenaers - WaarBenJij.nu Home sweet home - Reisverslag uit Hegelsom, Nederland van Jeanine Kellenaers - WaarBenJij.nu

Home sweet home

Door: Jeanine

Blijf op de hoogte en volg Jeanine

20 Juli 2016 | Nederland, Hegelsom

Hallo allemaal,

Dit is hem dan: mijn allerlaatste reisverhaal... Mijn avontuur in Zuid-Afrika zit er op. De tijd is echt ontzettend snel voorbij gevlogen. Het lijkt nog zo kort geleden dat ik op carnavalsmaandag afscheid van iedereen nam.

De laatste dagen van mijn rondreis door Zuid-Afrika waren prachtig.
In Piet Retief hebben we geslapen op een boerderij. Daar liepen ontelbaar veel dieren los rond en ze hadden een heleboel apen. Binnen in huis hadden ze zelfs een Meneer Nielson als huisdier. We werden hartelijk ontvangen en hebben de hele middag/avond Black Jack gespeeld met het gezin en hun familie. Daarna ook nog de EK-finale gekeken. Erg gezellig!

Na Piet Retief zijn we naar Hazyview gegaan. We dachten dat we 7 uur moesten rijden, maar dit bleken er 4 te zijn. Meevaller dus. Het is trouwens grappig dat het niks voorstelt om drie uur te moeten rijden, terwijl we in Nederland een uurtje rijden vaak al lang vinden.

In Hazyview zijn we naar Graskop gereden, een klein dorpje dat daar in de buurt ligt. Avontuur hadden we nog niet genoeg gehad, dus we besloten om op een grote schommel te gaan. Een schommel waarbij je van een klif springt, een vrije val hebt van vier seconden en daarna schommel je verder aan een touw. Deze keer moesten we ons achterover van de klif laten vallen.. Jullie begrijpen natuurlijk wel dat we beiden knikkende knietjes hadden toen we ons moesten laten vallen haha. Weer een hele gave ervaring met hetzelfde adrenaline gevoel als de bungeejump.
In Hazyview is een grote panoramaroute langs de Blyde River Canyon. We hebben op de panoramaroute verschillende uitzichtpunten bezocht. Grappig om te zien wat de natuur allemaal voor elkaar krijgt. Een grote rotsige punt tussen twee bergen in en drie ronde rotsen die op hutjes lijken. Tussendoor zijn we gaan lunchen bij de Boskombuis. Een restaurant zonder elektriciteit met een prachtig uitzicht. Er werd gekookt op gas en het eten werd geserveerd op old-skool servies. Het ´tijdelijke-toilet´ was een dixie en aan de boom hing een grote ton met water om je handen te wassen. In dit restaurant serveerden ze traditioneel Zuid-Afrikaans eten. Leuk om te zien dat zo iets nog bestaat.

Na Hazyview was het eindelijk tijd om naar Kapama te gaan. Iets waar Freek en ik allebei toch wel naar uitgekeken hebben: SAFARI!! In Kapama werden onze koffers naar de kamer gedragen en kregen we een rondleiding van een van de werknemers. Op dit vijfsterren resort was aan luxe geen gebrek. We wisten niet wat we zagen. Toen we boven kwamen bleek ook nog eens dat ze ons de honeymoon suite hadden gegeven hahaha. In het resort werd gewerkt met een vast programma wat inhield dat je ´s ochtends om 6.00 koffie en thee kon komen drinken, daarna een safari van 3 uur, om 13.00 uur stond de lunch klaar, om 15.30 uur een high tea en dan om 16.00 uur nog een safari van drie uur en bij terugkomst stond er een grandioos buffet klaar. Heel veel eten dus..
We hebben in totaal vier safari´s gedaan en die waren erg gaaf. We hebben buffalo´s, impala´s, nijlpaarden, giraffes, zebra´s, krokodillen, neushoorns, hyena´s, olifanten + een baby van een week oud en heel veel, echt heel veel leeuwen gezien. De eerste safari kwamen onze Rangers leeuwensporen tegen. Na een kwartier hadden we ze gevonden en stond onze Jeep op een paar meter van acht leeuwinnen geparkeerd. Heel vet!! Op de andere safari´s hebben we ook leeuwen gezien. Zij zien er echt nog leuker uit met hun dikke bos wilde haren.
Helaas wilden de luipaarden niet tevoorschijn komen, dus we hebben vier dieren van de Big Five gezien.

Onze laatste bestemming was Johannesburg. Ik had hier in eerste instantie een beetje schrik voor, omdat ik veel slechte verhalen had gehoord over deze stad. Dat is achteraf gelukkig allemaal meegevallen. In Johannesburg hebben we onze laatste souvenirs bij elkaar geshopt en hebben we de laatste avond doorgebracht in het Montecasino. Een immens groot casino, waar ook restaurantjes, winkeltjes, een bioscoop, een bowling, laserschieten en nog veel meer dingen aanwezig zijn. Alles is binnen, maar het lijkt net alsof je buiten door een gezellig stadje loopt. Hier hebben we geprobeerd om onze vakantie terug te winnen. Zonder succes, maar wel een erg leuke avond uit.
De laatste dag hadden we een fietstour van 4 uur door SoWeTo. Dit staat voor South Western Township. Een van de grootste townships van Zuid-Afrika. De fietstour was niet zo zeer gericht op het leven in SoWeTo, maar op Nelson Mandela. Hij heeft hier jaren gewoond en het was erg interessant om meer te leren over zijn leven. Tijdens de tour hebben we ook verschillende gerechten geproefd en een traditionele lunch gehad. Lekker! Na de fietstour zijn we nog naar het apartheidsmuseum gegaan. Het blijft verschrikkelijk en onbegrijpelijk wat er allemaal in Zuid-Afrika gebeurd is tijdens de apartheid. Ik kan er met mijn hoofd niet bij...

Aan alles komt een einde en zo ook aan mijn avontuur in Zuid-Afrika. Na een goede vlucht van 10 uur stonden de hele Kelly Family en Lieke met een spandoek klaar om mij op te halen. Echt heel erg leuk. Ik had niet verwacht dat ze er met z´n allen zouden zijn. Toen ik thuis kwam werd het nog mooier. Er stonden fietsen en auto´s en toen ik naar binnen keek stonden de familie, mijn vriendinnen en de vrienden van Freek op mij te wachten. Dat had ik totaaaaaal niet verwacht en was dus echt een leuke verrassing. Ik heb een hele gezellig thuiskomst gehad :)

Het is leuk om iedereen weer te zien en te zien dat er eigenlijk niks veranderd is het afgelopen half jaar. Het wennen gaat erg snel, al zijn er wel een paar kleine dingen waaraan ik nog moet wennen. Gisteren stond ik bij de winkel klaar met mijn pinpas om te betalen.. was ik even vergeten dat je die in Nederland zelf in het apparaat moet duwen haha. Ook het autorijden is nog even wennen. Bij het oversteken ben ik nogal in de war van welke kant het verkeer komt en mijn linkerarm heeft nog weleens de neiging om te willen schakelen.. Maar ach, over een week weet ik niet meer beter haha.

Ik moet zeggen dat ik het erg leuk vond om jullie op de hoogte te houden van mijn avonturen. Ik heb genoten van alle enthousiaste reacties die ik gekregen heb! Dankjewel daarvoor!!

Ik ga nog lekker heel lang nagenieten van alles wat ik meegemaakt heb en van alles dat ik in Nederland gemist heb. Gelukkig heb ik nog ruim 8000 foto´s om naar te kijken. Ik ben een levenservaring rijker!

Liefs Jeanine

• 23 Juli 2016 - 10:06

Linda Gubbels-Peeters :

Welkom thuis Jeanine! Ik vond het super leuk om je avonturen te lezen. Ervaringen om nooit te vergeten en herinneringen die je altijd zult koesteren.

Groetjes,

Linda