Op avontuur in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Hazyview, Zuid-Afrika van Jeanine Kellenaers - WaarBenJij.nu Op avontuur in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Hazyview, Zuid-Afrika van Jeanine Kellenaers - WaarBenJij.nu

Op avontuur in Zuid-Afrika

Door: Jeanine

Blijf op de hoogte en volg Jeanine

11 Juli 2016 | Zuid-Afrika, Hazyview

Sawubona (Hallo in ´Zulu´),

Inmiddels zijn we al ruim over de helft van onze rondreis.. Over zes dagen stappen we in het vliegtuig terug naar Nederland. Ik kan niet geloven dat mijn avontuur al bijna ten einde komt. Het heeft even geduurd met mijn blog. Ik ben al een week op zoek naar goede wifi. Gisteren had ik eindelijk wifi, maar toen was de site in onderhoud haha. Vandaag is het eindelijk gelukt! Bereid je voor: het is een heel verhaal..

Dik twee weken geleden kwam Freek aan op Cape Town Airport. Freek vloog samen met Marijn, de vriend van mijn huisgenootje Sanne. Samen met Sanne ben ik naar het vliegveld gegaan om de jongens op te halen. Ik vond het echt gek dat ik Freek weer zag en kon vasthouden. Toch was het na een uur alweer alsof ik nooit weg ben geweest haha.

Ons eerste weekend hebben we in Kaapstad doorgebracht. Ik heb Freek de highlights van Kaapstad laten zien: Cape of Good Hope, Boulders Beach en de Tafelberg. ´s Avonds sliepen we in een luxe hotel dat ik als verrassing geregeld had. Ook hebben we een helikoptervlucht boven Kaapstad gedaan. Dat was zo mooi om te zien! We zagen zelfs een walvis rondspringen in de zee.

De eerste bestemming van onze reis was Kagga Kamma in de Cederbergen. Een prachtige omgeving waarin het leek alsof we de enigen op de wereld waren. Heel erg mooi om te zien. In Kagga Kamma hebben we gehiked, quad gereden en een tour gehad langs rotsschilderingen. Tijdens de quad tour nam onze ranger ons mee naar een afgesloten gebied waar we eigenlijk niet mochten komen. Hier lag de tweede grootste canyon van Zuid-Afrika. Alle mooie uitzichten die we onderweg hadden gehad, werden overtroffen door dit beeld. Het was er zo stil en je we konden zo ver kijken, echt niet te geloven. ´s Avonds hebben we naar de sterren gekeken. Ik wist niet wat ik zag.. Met het blote oog konden we de melkweg zien. Door een of andere mega telescoop hebben we naar de sterren gekeken én konden we Mars, Jupiter en Uranus zien. Zooooo gaaf!!

Terug in Stellenbosch heb ik Freek laten zien waar ik de afgelopen vijf maanden gewoond heb. Een gezellig stadje waar genoeg te doen is. Ik vond het gek om mijn huis en Stellies te verlaten.. Tot nooit meer ziens?

In Hermanus hadden we eigenlijk een boottocht gepland om walvissen te spotten, maar deze werd helaas gecanceld vanwege het weer.. Heel erg jammer!

In Oudtshoorn hebben we een avontuurlijke tocht door de grotten gedaan. Deze tocht begon met een trap van 125 treden, waarna we via hele krappe tunnels ons een weg baanden door de grot. Ook hebben we een struisvogelboerderij bezocht. Boeren in Nederland hebben koeien, boeren in Oudtshoorn hebben struisvogels. Van de veren worden stoffers en boa´s gemaakt. Het vlees van de struisvogel wordt gegeten en van de huid wordt leer gemaakt.
´s Ochtends bij het ontbijt hebben we een struisvogelei geproefd. Eén struisvogelei staat gelijk aan 24 kippeneieren. De smaak is iets sterker dan een kippenei, maar niet slecht. We hebben trouwens ook ervaren dat je gewoon op een struisvogelei kunt staan zonder te breken.

Na Oudtshoorn zijn we naar Knysna gegaan. Hier hadden we drie dagen vol avontuur gepland. We hebben gehiked in het Tsitsikamma National Park. De tweede dag hebben we geskydived. Heel erg gaaf! Dat wilde ik echt nog eens doen. Dat gevoel wanneer je uit het vliegtuig rolt, zo gek. Na de skydive werd het nog erger… want toen zijn we naar de Bloukrans bridge gereden. Geloof het of niet, maar Freek en ik hebben allebei de hoogste bungeejump van de wereld gedaan! En dat was vettt!!!!! Ik moet eerlijk toegeven dat ik hem even kneep toen ik op het randje van de brug stond, de eerste seconde vond ik ook aardig eng, maar daarna.. wat een heerlijk gevoel, wat een mooi uitzicht en wat vet om te doen! Ik ben echt heel blij dat ik dat gedaan heb.

In het Addo Elephant National Park hebben we voor het eerst een safari gedaan. We zijn zelf met onze auto door het safaripark gereden. Erg leuk om zelf op zoek te gaan naar dieren en om eerder een olifant te spotten dan Freek (muahaha)!

Na Addo stond er een lange reis op de planning. We moesten 6.5 uur rijden naar Coffee Bay. Hier hadden we een overnachting om de volgende dag weer verder te reizen. Onderweg hadden we wat pech, dus na dik 8 uur in de auto bereikten we eindelijk ons hotel. In de middle of nowhere.. We wisten niet wat we moesten verwachten. Ik was vooral townships gewend waar mensen heel dicht op elkaar wonen, maar vanaf Coffee Bay was dat anders. Mensen wonen in ronde hutjes met een rieten dak. Deze hutjes liggen allemaal verspreid en mensen wonen niet dicht op elkaar. Koeien, geiten, ezels, paarden, varkens en schapen lopen los rond en kunnen ineens de weg over steken. Wie had gedacht dat hier ook een hotel zou liggen, met een kamer met zeezicht en een driegangen buffet.. Het contrast is zo groot. Onderweg zie je mensen die rond moeten komen met niks en vijf minuten later zie je een hotel waar een royaal buffet klaar staat. Heel tegenstrijdig.

We hebben ook een nachtje geslapen in de Drakensbergen. Dit staat ook wel bekend als ´het dak van Zuid-Afrika´. Helaas lukte het niet om Freek op een paard te krijgen, dus we hebben te voet de omgeving verkend. Heel erg mooi! Ons beeld wordt iedere keer weer overtroffen. Je kunt je niet voorstellen hoe verschillend Zuid-Afrika is. De ene keer rijd je door een stad, daarna langs grasvlaktes, dan weer door een droog gebied met bermbrandjes, een township, een uitgestrekte vlakte met allemaal hutjes, langs de kust.. Het is echt de hele wereld in één land.

Na de Drakensbergen hebben we geslapen in Shakaland. Hoe gaaf was dat! In Shakaland draaide het allemaal om de zulu-cultuur. Je moet het je voorstellen als een levend museum. Er is een zulu-dorpje nagebouwd en hier ´leven´ de mensen zoals vroeger. In traditionele kleding (lees: dierenhuiden). Oké vooruit, tegenwoordig hebben ze er een onderbroek onder aan ;) Onze gids heeft ons heel veel geleerd over de cultuur en tradities. We zijn in het dorpje geweest en hebben gezien hoe de mensen leefden en hoe ze alles zelf maakten. We hebben ook het zelfgemaakte bier geproefd. We durfden geen grote slok te nemen, want wie weet wat er allemaal in zit (spuug?).
´s Avonds hadden we een culturele show. We waren de enige twee gasten dus alles was voor ons op gezet. In de culturele show stonden muziek en dans centraal. Er werd voor ons gezongen, gedanst en muziek gemaakt. Daarna stond er een buffet klaar met zulu-eten. Ik kan je vertellen, we gingen beiden met buikpijn naar huis haha. We sliepen trouwens ook in zo´n rond zulu-hutje met een rieten dak. De volgende ochtend werden we traditioneel gewekt door een haan. Daarna stonden speerwerpen en stokvechten op het programma. We hebben beiden speer geworpen en Freek heeft zich ook aan het stokvechten gewaagd. Daarna lekker ontbeten en op naar de volgende bestemming!

We zijn twee nachten in Sint Lucia geweest. Daar was van alles te doen en het weer was erg mooi. ´s Ochtends hadden we eigenlijk een whale cruise, maar deze werd tien minuten van te voren gecanceld. Alweer :( We hebben onze planning gewijzigd en zijn naar Cape Vidal gereden om te snorkelen. Dat was erg leuk! We hebben best wel wat vissen gezien en het water was erg helder.
´s Middags hadden we een boottocht tussen de nijlpaarden en krokodillen. Toen we daar aan kwamen bleek dat we de verkeerde tijd door hadden gekregen.. Ook deze ging niet door. Ik weet niet wat het is, maar het zat niet mee haha. De volgende ochtend om 7.00 uur hebben we voor de derde keer geprobeerd om een walvissentour te doen: gecanceld. Helaas... Nu hadden we wel tijd voor de boottocht tussen de nijlpaarden en krokodillen! We hebben twee krokodillen gezien en een heleboel nijlpaarden. De foto´s van deze boottocht upload ik bij mijn volgende verslag.

Zo, een heel verhaal, maar ik had ook veel te vertellen. We zijn inmiddels ook nog naar Piet Retief geweest en zijn nu in Hazyview. Hierna gaan we nog naar Kruger en Johannesburg en dan zit het er op. We zijn allebei erg benieuwd naar de safari´s in Kruger en welke dieren we te zien krijgen.. Daar zal ik jullie de volgende keer alles over vertellen!

We gaan nog even flink genieten van de laatste dagen in Zuid-Afrika. Tot gauw!!!

Liefs van Jeanine (en Freek natuurlijk!)

  • 11 Juli 2016 - 18:42

    Anouschka:

    Elke keer weer mooi om te lezen hoe fantastisch jij (jullie) het daar hebben.
    Geniet de laatste dagen nog en wel thuis zou ik zeggen.
    Opa is al bang dat hij je niet meer herkend, maar dat zal wel mee vallen!

    groetjes,
    Fam. Lucassen

  • 11 Juli 2016 - 20:07

    Wilma:

    hoi jeanine en ozze freek.
    Mooi, dat jullie zo genieten. Waar ik wel verbaasd over ben, waarom gaat onze dierenvriend niet op een paard?
    Gelukkig dat ik niets wist over de bungeejump!!
    Geniet nog van de laatste dagen. Alles in nog hetzelfde in Hegelsom, dus hier zul je niet hoeven te wennen.....
    Liefs van allen van de eikenwal!

  • 11 Juli 2016 - 22:08

    Jacqueline:

    Leuk die verhalen van jullie, kunnen we een beetje mee genieten. Geniet nog van jullie laatste week in Zuid Afrika en tot ziens in Hegga.

  • 11 Juli 2016 - 22:25

    Miranda:

    Ha Jeanine en Freek,

    Heerlijk, heerlijk en nog eens heerlijk om jullie avontuur te lezen. Wat een ervaring!
    Je houdt ons ook op de hoogte via de familie app maar het is geweldig om alles zo uitgebreid te lezen via deze blog.
    Het is zo mooi om allemaal te lezen wat jullie meemaken, ongelooflijk.
    De tijd gaat erg snel en daarom zou ik nog maar ff extra genieten van jullie laatste daagjes.
    Alvast een goede vlucht naar Nederland en tot op Schiphol!

    Kusjes mam

  • 12 Juli 2016 - 19:41

    Jacqueline En Jos:

    Ha Jeanine en Freek,

    Man wat een belevenis even op stage maar alle reizen die je gemaakt hebt zijn zeker zo indrukwekkend. Als ik het zo lees en de foto's bekijk is Zuid Afrika een prachtig land, iets om op ons verlanglijstje te zetten.
    Geniet nog van je laatste dagen in de prachtige land, we spreken je snel als je weer terug bent.

    Groetjes en een goede terugreis,

    Jos, Jacqueline en de kids

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeanine

Actief sinds 28 Jan. 2016
Verslag gelezen: 307
Totaal aantal bezoekers 6367

Voorgaande reizen:

09 Februari 2016 - 17 Juli 2016

Buitenlandstage Zuid-Afrika

Landen bezocht: