Familie Kellenaers on tour - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Jeanine Kellenaers - WaarBenJij.nu Familie Kellenaers on tour - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Jeanine Kellenaers - WaarBenJij.nu

Familie Kellenaers on tour

Door: Jeanine

Blijf op de hoogte en volg Jeanine

15 Mei 2016 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Heee allemaal!

Alweer een hele tijd geleden dat ik iets van me heb laten horen. Deze keer heb ik veel te vertellen, dus bereid je voor.

Het is alweer drie weken geleden dat mam en Marlou aankwamen in Zuid-Afrika. Ik had met hen afgesproken bij de autoverhuur op het vliegveld. Hier heb ik me niet aan gehouden. Ik ben eerder weggegaan op stage, zodat ik hen kon verrassen en we samen konden lunchen. Ik vond het heel gek om iemand van thuis weer te zien, maar na twee seconden was het ook weer dood normaal. We zijn begonnen met praten en niet gestopt totdat ik ze weer uitzwaaide op het vliegveld haha (oké, ´s nachts waren we ook stil).

Mam vond het maar niks, dat links rijden. Als zij een rem had gehad op de bijrijdersstoel, dan hadden we vaak stil gestaan. Na het inchecken in ons appartement zijn we langs de kust door Kaapstad gereden, om een beeld te krijgen van hoe de stad er uit ziet. De rest van de middag en avond hebben we doorgebracht in V&A Waterfront. Toch wel een van mijn favoriete plekjes in Kaapstad. Het Waterfront is een haven met een groot winkelcentrum. Er is altijd leven in de brouwerij en dus erg gezellig!

De tweede dag zijn we naar het District Six Museum en Bo-Kaap gegaan. Interessant om meer te weten te komen over de geschiedenis van dit stadsdeel. Ook heb ik Longstreet (de hoofdstraat) laten zien en zijn we naar een grote souvenirmarkt gegaan. Hierna zijn we weer naar het V&A Waterfront gegaan, omdat ik nog veel meer wilde laten zien: leuke winkeltjes, marktjes en een foodmarket. Ook was er toevallig een optreden van kinderen die een Zuid-Afrikaanse dans opvoerden.

Donderdag was toch wel het hoogtepunt van de vakantie: wie naar Zuid-Afrika gaat, moet natuurlijk op safari!! Hiervoor moesten we vroeg uit de veren, omdat we drie uur moesten rijden. De route die we reden was prachtig. Onderweg zaten er zelfs apen langs de weg (heb Marlou nog nooit zo enthousiast gezien). Onze safari werd geleid door een vrouwelijke ranger die erg goed was in haar werk. We hebben echt veel dieren gezien: zebra´s, giraffes, springbokkies, olifanten, neushoorns (inclusief baby), cheeta´s, leeuwen, waterbuffels en gemsbokken. Een aantal van deze dieren zijn gered van slechte leefomstandigheden en teruggeplaatst in het wild. Goed werk!
Na de safari stond er een lunch voor ons klaar met allemaal salades en toetjes. Lekker! Na de lunch zijn we weer richting Kaapstad gegaan. Onderweg sprong het lampje van de tank aan.. Paniek! Het eerstvolgende tankstation was 20 min rijden.. Gelukkig hebben we dit gered en zijn we niet met een lege tank langs de weg komen te staan.
Voor het diner had ik een tafel gereserveerd bij Mama Africa. Een restaurant in Afrikaanse stijl, met een Afrikaanse live-band en Afrikaans eten. Een leuke afsluiter van deze dag.

Op vrijdag zijn we naar het meest zuidwestelijke puntje van Zuid-Afrika gereden. We zijn in het Table Mountain National Park naar Cape Point en Cape of Good Hope gegaan. Hier hebben we van het uitzicht genoten en natuurlijk veel te veel foto´s gemaakt.
Ook zijn we naar Boulders Beach gegaan. Het strand dat bekend staat om de pinguïns.
Om zes uur heb ik mam en Marlou meegenomen naar Signal Hill. Hier hebben we de zon in de zee zien zakken en Kaapstad zien veranderen in een paradijs van lichtjes. Erg mooi :).

In het weekend hebben Marlou en ik de zipline gedaan. Deze was in totaal 2.5 kilometer lang. Aan een stalen kabel tokkelden we van de ene berg naar de andere. We zaten in een groep met mannen die vrijgezellenfeest hadden. Ze waren Zuid-Afrikaans en wij konden dus verstaan wat zij zeiden. Vooral Marlou vond dat erg grappig, omdat Zuid-Afrikaans klinkt alsof je een driejarige Nederlands hoort praten.
Na de zipline zijn we naar de foodmarket in Stellenbosch gegaan. Hier kun je alles eten wat je maar wil, dus ook voor Marlou was er genoeg keuze. Na de foodmarket zijn we naar de Tafelberg gegaan. Het was lekker weer zonder wolken, ideaal. Bij de Tafelberg aangekomen stond er een lange rij voor de gondel.. Om tijd te besparen hebben we snel online tickets gekocht, zodat we in de korte rij konden gaan staan. Na ongeveer een uur stapten we in de gondel om omhoog te gaan. Boven op de Tafelberg was het erg koud. Het uitzicht was mooi. De rij om terug naar beneden te komen was ook weer erg lang en stond buiten.. Een goede reden dus om binnen koffie te drinken en te wachten totdat de rij weg was haha.

Op zondag zijn we naar Hout Bay gegaan. Een vissersplaatsje dicht bij Kaapstad, dat bekend staat om de zeehonden. Met een boot zijn we naar Duikerseiland gegaan om de zeehonden van dichtbij te zien. Daarna zijn we nog naar wat marktjes gegaan. Inmiddels was het wel tijd om alvast wat souvenirs in te slaan. Met succes, prachtige souvenirs hebben mam en Marlou gekocht die je inmiddels bij huize Kellenaers kunt bewonderen!
Wat we verder nog gezien hebben in Kaapstad zijn de botanische tuinen en Robbeneiland. Ik vond het erg interessant om op Robbeneiland het verhaal van een oud-gevangene te horen. Ook al was zijn Engels soms lastig om te verstaan. De gevangenis van Mandela ziet er hetzelfde uit als alle anderen, maar toch gek om je voor te stellen dat hij daar jaren in geleefd heeft.

In Stellenbosch hebben mam en Marlou kennis gemaakt met mijn huisgenoten en mijn huis gezien. ´Een echt studentenhuis´ was hun reactie haha. Ze sliepen in een hotel dat zo ongeveer in mijn achtertuin lag. Verder hebben ze Stellenbosch verkend en gehiked in Jonkershoek. Op mijn vrije middag hebben we nog een olijfolie proeverij en wijnproeverij gedaan. De laatste dag zijn ze mee gegaan naar de creche. Hier hebben ze kunnen zien wat ik dagelijks doe en kennis gemaakt met het leven in een township. Heftig en interessant..

Daarna zat onze ´mini-reis´ er alweer op. Ik ben meegegaan naar het vliegveld om mam en Marlou uit te zwaaien. Ik heb echt een leuke vakantie gehad. Vond het erg leuk om mijn ´thuis´ te laten zien en ze rond te touren door Kaapstad.
De tijd is echt voorbij gevlogen, maar dat is niks nieuws.. Dat is al zo vanaf het begin. Ik heb nog maar zes weken stage. Heeeeeeel erg weinig dus!

Ik heb een aantal foto´s van onze vakantie toegevoegd. Natuurlijk hebben we er nog duizend meer, maar daarvoor moet je even op Bosstraat 62 aanbellen ;)

Tot schrijfs!

Liefs Jeanine

  • 16 Mei 2016 - 13:50

    Danique:

    Leuk verhaal Jeanine. Het is altijd leuk om mensen in real life te laten zien waarmee je bezig bent. Dat zegt toch altijd veel meer dan 100 woorden. Grappig dat jullie gingen kabelen met vrijgezelle Afrikanen. Erg leuk dat je dan veel herkent in je eigen taal.

  • 16 Mei 2016 - 13:54

    Rob & Yvonne:

    Wauwwww zeg!! Jullie hebben in korte tijd erg veel gezien!! Haha.... Je beschrijft het zo mooi: ik zie jouw mam al helemaal mee remmen in de auto

  • 16 Mei 2016 - 19:42

    Wilma:

    Hoi jeanine,
    Wederom een prachtig verhaal. Ik hoorde al via Marloe dat ze zo genoten hebben bij je in Zuid-Àfrica. Fijn dat je zo snel op een vreemde plek aclimatiseert, en zelfs links rijden niets voorstelt.
    ( ik herken het remmen van je mam wel!).
    Succes met je laatste 6 weken en geniet ervan!
    Lieve groetjes van Henk en Wilma

  • 12 Juni 2016 - 11:53

    Joselien Geurts:

    ha Jeanine,
    Ik ga het nog een keer proberen om een reactie te plaatsen.
    Op een of andere manier wil het niet lukken,als ik op verzenden druk gebeurt er niks.
    Ik lees wel elke keer je verhaaltjes,mooi hoor hoe je allles beschrijft.
    Het is en blijft een heel avontuur.
    Geniet er van want de tijd gaat snel.

    Lieve groetjes van ons allemaal,

    Joselien en jos en de kiendjes

  • 12 Juni 2016 - 11:54

    Joselien Geurts:

    jeeeeeeh gelukt

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeanine

Actief sinds 28 Jan. 2016
Verslag gelezen: 314
Totaal aantal bezoekers 6371

Voorgaande reizen:

09 Februari 2016 - 17 Juli 2016

Buitenlandstage Zuid-Afrika

Landen bezocht: