Een paradijs met een scherp randje - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Jeanine Kellenaers - WaarBenJij.nu Een paradijs met een scherp randje - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Jeanine Kellenaers - WaarBenJij.nu

Een paradijs met een scherp randje

Door: Jeanine

Blijf op de hoogte en volg Jeanine

11 Maart 2016 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Lieve allemaal,

Mijn vorige blog is alweer twee weken geleden en inmiddels ben ik al een maand in Zuid-Afrika! Er is veel gebeurd: leuke en minder leuke dingen. Tijd om even bij te kletsen dus :).

Zoals de titel al zegt is Zuid-Afrika een paradijs met een scherp randje. Afgelopen weekend is de fiets van een huisgenootje gestolen. Hierdoor kwamen we er achter dat ons alarm niet goed werkt en dat onze poort open kan. We hebben een grote ijzeren poort voor ons huis die alleen open kan met onze afstandsbediening. Dachten we.. Het was gewoon mogelijk om de poort op te tillen en open te schuiven! Gelukkig zijn het alarm en de poort gemaakt en wordt onze straat vaker gesurveilleerd door de security.
De meeste mensen uit Zuid-Afrika keken hier niet van op. Zij zeggen dat dit veel gebeurt, dat ze er aan gewend zijn en dat ze heel erg op hun hoede zijn. Dit gaf maar weer eens aan hoe onveilig het hier eigenlijk kan zijn.
Een dag later kwam er een detective langs. Hij vertelde dat er een ´gang´ actief is in Stellenbosch. In iedere straat staan mannen die je helpen met inparkeren. Ondertussen houden ze in de gaten hoe je poort en alarm werken en als het moment daar is dan breken ze in. Heel eng, want je kunt dus niemand vertrouwen hier. Afgelopen weekend hebben we ons heel onveilig gevoeld, maar gelukkig is dat gevoel weer een beetje weggeëbd.

Natuurlijk heb ik ook heel veel leuke dingen gedaan! Ik werk al twee weken in de nieuwe creche, waar ik de rest van mijn stage ga blijven. Deze creche is echt heel anders dan de playgroup waar we de eerste week waren. De kinderen mogen echt kind zijn en de teachers zijn heel lief voor de kinderen.
Iedere ochtend worden we ontvangen met een ´goodmorning teacher´ en 28 zwaaiende handjes. Erg lief! Sinds twee dagen komen de kinderen knuffelen, kletsen en aan mijn haren en handen friemelen. Ze worden steeds vrijer en beginnen zich aan ons te hechten.
Ook de teachers betrekken ons steeds meer bij het lesgeven. Gisteren heb ik samen met Sanne een les gegeven over de verschillen tussen Zuid-Afrika en Nederland. We hebben leeuwenmaskers gemaakt en vanochtend nog een slang (zie foto´s).
Over de Xhosa cultuur leren we ook steeds meer. Ik vind het interessant om hierover in gesprek te gaan en de teachers laten ook steeds meer foto´s en filmpjes zien van tradities. Het geloof is hier heel belangrijk en voor bijna iedereen de leidraad in hun leven. De teachers hebben ons uitgenodigd om op een zondag mee te gaan naar hun kerk en alle andere kerken in Kayamandi te bekijken. Heel interessant, dus dat gaan we zeker doen!

In de weekenden en avonden hoef ik me echt niet te vervelen. Ik ben nog een dagje en een weekendje naar Kaapstad geweest. Gelukkig was het beide keren niet bewolkt. Ik heb lekker op het strand kunnen zonnen (en verbranden) en ik heb een zonsondergang gezien vanaf de Tafelberg! Ik heb de Afrikaanse pinguïns gezien op Boulders Beach en ben ik naar Cape Point geweest. Cape Point ligt in het Table Mountain National Park en dit was echt een prachtig park om doorheen te rijden. Verder ben ik naar een rugbywedstrijd geweest, een wijn en olijfolie proeverij en naar een festival.

Overigens hebben Mama en Marlou de keuze gemaakt om mij op te komen zoeken. Echt ontzettend leuk! Eind april komen ze deze kant op en ik kan niet wachten om hen alles te laten zien hier. Ook kijk ik al erg uit naar de reis die Freek en ik in juni gaan maken.

Morgen en zondag ga ik met mijn huisgenoten naar Langebaan. Dit schijnt een van de mooiste stranden van Zuid-Afrika te zijn. Als ik Google raadpleeg, dan begrijp ik ook wel waarom. Ik ben echt benieuwd of Langebaan er uit ziet zoals Google Afbeeldingen zegt, haha.

Vandaag ben ik hard aan het werk voor school. Helaas gaat dat ook allemaal door en stiekem is het best veel werk. Ik wil echt proberen om al mijn schoolwerk op tijd af te hebben, zodat ik in juni vakantie heb en geen vakken mee hoef te nemen naar volgend schooljaar. De eerste deadlines zijn aankomende zondag, dus alles moet af voordat we vertrekken naar Langebaan.

In Zuid-Afrika is zoveel te doen en zien, dat ik bijna zou zeggen dat ik tijd te kort heb. Ik ben nog vier maanden hier en heb nog van alles op de planning staan. Aankomende week heb ik nog stage en daarna hebben we twee weken vakantie. De eerste week ga ik me bezighouden met alles wat ik voor school en stage moet doen. De tweede week ga ik met Sanne op pad. We weten nog niet of we rondom Kaapstad activiteiten gaan doen of dat we een paar dagen naar een andere stad gaan. Ik heb er in ieder geval zin in!

Ik houd jullie op de hoogte.
Baie drukkies en groete (veel knuffels en groetjes),

Jeanine

  • 11 Maart 2016 - 15:44

    Miranda Kellenaers:

    Ha Jeanine,

    Wat weer een mooi verhaal. Alleen jammer dat jullie die inbraak moesten meemaken. Hopelijk keert het veilig gevoel snel terug! Wat maak jij toch veel mee in Afrika. Hopelijk krijg je toch nog alles te zien wat je op je verlanglijstje hebt staan. Blijf leuke foto's knippen, dit is voor ons erg interessant.
    Marlou en ik hebben ook enorm veel zin om te komen naar Zuid-Afrika. Ben erg benieuwd hoe het er allemaal in het echt uit ziet...
    Nog heel veel plezier en geniet van alles daar.

    Groetjes Mam

  • 11 Maart 2016 - 16:01

    Angelique Meijboom:

    Hoi Jeanine,

    Dat met die kerk beloofd wat. Zouden we dan in de familie ook nog een kerkelijk huwelijk mogen meemaken. Freek is er vast voor.

    Groet,
    Angelique

  • 14 Maart 2016 - 21:34

    Familie Oomen:

    Ha Jeanine,

    Ik heb net met Danique de foto's van je vakantie bekeken en de reisverslagen gelezen. Mooie foto's. We hopen dat je nog heel veel meer mooie dingen gaat zien. Geniet van het land, je werk etc. En we zijn benieuwd of je het Limburgs dialect nu verleerd en gaat vervangen door het zuid Afrikaans. Is toch een grappig taaltje nietwaar?

    Geniet ze nog en we kijken snel uit naar je nieuwe verslag.

    Danique en Hendrian

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeanine

Actief sinds 28 Jan. 2016
Verslag gelezen: 361
Totaal aantal bezoekers 6374

Voorgaande reizen:

09 Februari 2016 - 17 Juli 2016

Buitenlandstage Zuid-Afrika

Landen bezocht: