First weeks in Stellenbosch - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Jeanine Kellenaers - WaarBenJij.nu First weeks in Stellenbosch - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Jeanine Kellenaers - WaarBenJij.nu

First weeks in Stellenbosch

Door: Jeanine

Blijf op de hoogte en volg Jeanine

20 Februari 2016 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Hallo allemaal!

Hier is dan eindelijk mijn eerste reisverslag uit Zuid-Afrika. Helaas is mijn laptop kapot gegaan, waardoor dit even op zich heeft laten wachten. Gelukkig verkopen ze in Zuid-Afrika ook laptops, dus dat probleem is opgelost. Kan ik jullie nu vergezellen met mijn verhaal over de eerste twee weken in Stellenbosch.

Op 9 februari was het dan eindelijk zover. Mijn stage in Zuid-Afrika werd werkelijkheid. Mijn vlucht vertrok vroeg, wat betekende dat ik om 5.00 uur mijn bed uit moest. Dit werd een beetje later, omdat Freek niet wakker wilde worden.. Eenmaal beneden, zat de keukentafel vol met vriendinnen die me kwamen uitzwaaien. Super lief! De een had een paar uur geslapen, de ander had de schmink nog op 'r snoet. Ook Marlou, Patrick, Kristy en Berton konden het opbrengen om uit hun bed te komen.

Mijn vlucht is prima verlopen. Ik had een directe vlucht van KLM en die duurde 11.5 uur. De eerste paar uur van de vlucht heb ik geslapen, omdat ik 's nachts te druk bezig was geweest met carnaval vieren. In de stoel voor mij zat een scherm waarop ik films en series kon kijken, muziek kon luisteren en mijn vlucht kon volgen. Ik had uiteindelijk zelfs tijd te kort om mijn derde film af te kijken, balen!
Met de taxi werden we van Kaapstad Airport naar ons huis in Stellenbosch gebracht. Hier hebben we kennisgemaakt met onze huisgenoten, die allemaal erg gezellig zijn! Ik heb een eigen kamer met een mooie deur naar de tuin. Mijn kamer heb ik versierd met foto's en afscheidscadeaus van thuis (zie foto's).

De eerste dagen in Stellenbosch hebben we de omgeving verkend en spullen gekocht voor op onze kamers. Waar ik erg aan moest wennen, was de temperatuur. Ik ging van 10 graden in Nederland, naar 35 graden in Stellenbosch.
We hadden al snel in de gaten dat het leven hier een stuk goedkoper is. Met alle lekkere restaurants op steenworp afstand, maakt dat het uit eten gaan erg verleidelijk. Dit hebben we dan ook zeker gedaan!
Ons huis heeft eigenlijk een ideale ligging. Dichtbij restaurants en winkels en de bekende 'Oom Samie se Winkel' ligt om de hoek. Alles is op loopafstand te doen.

Het eerste weekend zijn we een dagje naar Kaapstad geweest. Bikini en zomerkleren aan en op naar Camps Bay. Eenmaal daar aangekomen, bleek dat we beter even naar de weersvoorspellingen hadden kunnen kijken. Het werd de hele dag bewolkt met een frisse wind. Voor niks onze bikini aan gedaan dus.. We wilden graag een beeld krijgen van de stad en zijn samen een Hop On Hop Off bus op gegaan. Deze heeft ons via de kustlijn door de stad rondgereden. Door het bewolkte weer hebben we nog niet veel kunnen zien, omdat alle mooie bergen verstopt zaten. Dit gaan we dit weekend goed maken. Zondag wordt het 27 graden (zonder wolken!!) dus wij gaan nog een keer in onze bikini naar Kaapstad!

Sinds maandag hebben we een eigen auto. Heel leuk, want in Zuid-Afrika rijdt men aan de linkerkant van de weg. Dit betekent ook dat je met je linkerhand schakelt, dat draaideuren andersom gaan en dat de linkse roltrap omhoog gaat in plaats van de rechtse.
Het rijden hier valt me reuze mee. Het schakelen met mijn linkerhand had ik vrijwel meteen door, alleen het verkeer dat is nog een dingetje. Op een kruising geldt: wie het eerst komt, die het eerst maalt. Er zijn niet echt regels, dus iedereen doet maar wat. Gelukkig krijgen we steeds beter door hoe alles werkt en wordt het rijden steeds makkelijker.

Afgelopen maandag ben ik ook begonnen met mijn stage in de township Kayamandi. Kayamandi is Xhosa voor 'Happy Home'. 's Ochtends loop ik stage in een crèche en 's middags werk ik in een Educare Centre (huiswerkbegeleiding).
We zijn ontzettend warm ontvangen door de mensen van Prochorus. Prochorus is een Christelijke organisatie met verschillende projecten in de townships.
Onze eerste week was vooral oriënterend om een beeld te krijgen van de organisatie en de townships. Het leven in de townships is echt zoals op tv. Kleine huisjes, zelfgebouwd en de mensen hebben eigenlijk bijna niks.
De kinderen in de crèche zijn ontzettend schattig. Ze maken graag vlechtjes in mijn haar en maken veel contact tijdens het spelen. In de crèche gaat het er veel anders aan toe dan in Nederland. Kinderen spelen veel zelf, de teachers bereiden een knutselopdracht voor tijdens het spelen en de kinderen krijgen iedere dag een warme lunch.
Vanaf maandag gaan we naar de crèche waar we waarschijnlijk de rest van onze stage blijven. Ik ben heel benieuwd hoe men in deze crèche werkt en wat ik voor hen kan betekenen!

De kinderen in de crèches spreken Xhosa, een taal met grappige klikjes er in. Wij zijn al twee weken aan het oefenen om dit geluidje voor elkaar te krijgen, maar het is toch moeilijker dan dat het lijkt.
De teachers spreken allemaal goed Engels, wat ook geldt voor de kinderen in het Educare Centre.
Verder spreken heel veel kinderen en mensen Afrikoans. Dit lijkt veel op het Nederlands en nog meer op ons Limburgs dialect. Zo is het tellen tot tien bijna hetzelfde en een boom is een boëm, net als in het Heagelsums. Een stoplicht noemt men in het Afrikoans een 'robot', haha.

Nu zijn jullie wel weer op de hoogte van alles wat ik meemaak hier. Ik ben net terug van de bios. Hier heb ik voor 7.50 euro een film gezien + een grote cola, large popcorn en een zak kitkat + een taxi naar huis betaald. Voor herhaling vatbaar :)
Vergeet niet om naar de foto's te kijken en ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Liefs en een kus,

Jeanine

  • 20 Februari 2016 - 22:02

    Sandra En Theo:

    ohh wat geweldig om dit te lezen, leuk die punten van herkenning
    de bewolking in kaapstad en natuurlijk de foto van oom samie se winkel

    heel veel plezier, geniet er van
    we zijn nu al nieuwsgierig naar de rest van je verhalen

    groetjes uit de bosstraat
    sandra en theo

  • 20 Februari 2016 - 22:30

    Henk En Wilma:

    Hardstikke mooi om te lezen, dat je je al zo goed gewend hebt.
    Jammer van die computer, maar gelukkig is overal een oplossing voor.
    Geniet van je tijd en we blijven je volgen.
    Groetjes van ons allen van de eikenwal.
    Kus Henk en Wilma

  • 20 Februari 2016 - 22:53

    Peter En Miranda:

    Wat een geweldig verhaal Jeanine!
    Erg mooi om jouw belevenissen zo te lezen.
    Je maakt mij (mam) wel erg nieuwsgierig naar
    je stageplaats, naar de omgeving en naar je kamer.
    Pap vindt het geweldig om jouw verhalen te lezen
    en jou zo te volgen. We kunnen niet wachten tot je
    volgend verhaal.

    Kusjes en veel liefs van pap en mam

  • 20 Februari 2016 - 23:52

    Rob & Yvonne:

    Haa mupke,
    Gelukkig hebbe we nag intens geknoeveld in de zaal vurdet geej vertrok. Sjiek um te leaze hoe geej aales beleafd. Fijn det geej en gojje vlucht hed gehad, die vleegtuug zien zoa luxe det ut ok gen straf is um doa in te zitte wah. En in Stellenbosch vermekte ow voggesmeej wal. Doa baerst ut vaan de studenten en doa kunde idd verrekes good eate! Ut temperatuurje zal idd wal ef wennen zien maa ohhh zoa lekkor:-) geej dut allemol ma en geniet dur ma vaa. Time flies when you having fun!! Pas good op ow zelf en zoe ma det zal wal lukken. Enjoy!! Dikke knoevel vaan os!!

  • 21 Februari 2016 - 05:54

    Susan Josten- Van Rens:

    He Janine,

    Wat een leuk verhaal en leuke foto's. Zo te horen heb je helemaal je plekje gevonden! Geniet maar lekker van je avontuur. Van je stage en van alle mooi dingen die zuid-Afrika te bieden heeft...benieuwd naar het volgende verhaal!

  • 21 Februari 2016 - 14:17

    Jacqueline Nillesen:

    Ha Jeanine,

    Leuk om te lezen dat je het goed naar je zin hebt. Geniet van je stage met de kindjes( is t net of je weer bij Jong Nederland bent!!). Geniet ook van t land en t heerlijke weer. Hier is t maar knudde niets dan regen. We blijven je volgen. Gr. Jacqueline

  • 21 Februari 2016 - 14:48

    Angelique Meijboom:

    Prachtig om jouw verhaal te lezen. Hou dit vol zodat wij mee kunnen genieten. Heel veel succes met je stage.

  • 21 Februari 2016 - 16:56

    Danique:

    Ha Jeanine,

    Wat een leuk verhaal! :-) Fijn dat je goed bent ontvangen en dat je het naar je zin hebt. Ook grappig dat jullie dachten te gaan zwemmen maar het weer minder was, haha. Op den duur zou het ook leuk zijn een korte vlog te maken. Ik heb trouwens ooit gelezen dat wij als West-Europeanen, elke taal aan kunnen leren, behalve de kliktaal. Grappig dat het op het Limburgs lijkt. Nou veel plezier (feel plesier?), en ik ben benieuwd wanneer/of Freek reageert!

  • 21 Februari 2016 - 20:15

    Rob En Jacqueline:

    Wat leuk om jou avonturen en belevenissen te volgen, we wensen je veel succes met de Afrikaanse kindjes, maar dat zal wel goed komen jou kennende. Geniet van het Afrikaanse land. We hopen nog veel verhalen en belevenissen te kunnen volgen.
    Succes.

  • 22 Februari 2016 - 19:43

    Jos En Jacqueline:

    Ha Jeanine,

    Leuk om je op deze manier te kunnen volgen, klinkt allemaal kei leuk en de foto's..., wauw zou zo op vakantie willen als ik het stand zo zie.
    Nu je weer een laptop hebt zullen we weer vaker je belevenissen kunnen lezen, we kunnen niet wachten.

    Heel veel plezier en succes met je stage, groetjes van ons allemaal.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeanine

Actief sinds 28 Jan. 2016
Verslag gelezen: 497
Totaal aantal bezoekers 6371

Voorgaande reizen:

09 Februari 2016 - 17 Juli 2016

Buitenlandstage Zuid-Afrika

Landen bezocht: